درخواست و پیگیری اجرا

نمای آجری


اجرای نمای آجری

مقدمه
آجر به عنوان یک مصالحی که در ایران به وفور یافت می‌شود از دیرباز تاکنون در ساختمان های تاریخی و مدرن مورد استفاده قرار می گرفته است با توجه به اهمیت موضوع و گستردگی اجرای نمای آجری در ساختمان ها قصد داریم در این مقاله توضیحاتی را در این موضوع بپردازیم با ما همراه باشید در این مقاله سعی می‌کنیم تا با انواع آجرهای ساختمانی آشنا شویم و استانداردهای لازم در مورد نحوه اجرای نمای آجری را توضیح دهیم.

اجرای نمای آجری

اجرای نمای آجری

شرکت ایران لوتوس در زمینه اجرای آجر نما و طراحی نمای ساختمان فعالیت می کند و آماده همکاری با ساختمانهای خصوصی و دولتی می باشد.

اجرای نمای آجر-اجرای آجر نما

انواع آجر نما

آجر فراورده ای است که در مدل‌های مختلفی از جمله رسی ، آهکی ،  بتنی و شیستی در ابعاد و اندازه ها و گونه های مختلفی تولید می شود. استفاده از آجر عمدتاً در دیوار چینی ها و نماسازی ها و کرسی چینی و یا کفپوش و کف سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برای تهیه آجر از خشت خام آن را پرس می کنند و در کورهایی با گرمای ۱۰۰۰ درجه سیلسیوس قرار می‌دهد تا پخته شود.آجر ها بر اساس نوع مصرف به آجر های توکار ، آجر نما ، آجر مهندسی ، آجر سبک  ، آجر ماسه آهکی  و آجر بتنی تقسیم‌ بندی می‌شود.
آجر توکار عموماً برای مصارف ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که معمولاً برای دیوار چینی استفاده می شود آجر ترکان به دو شکل سوراخدار و تو پور تولید می شود و در دو حالت باربر و غیر باربر مورد استفاده قرار می گیرد.

آجر نما 

 
 این آجر برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد این آجرها نیازی به اندود کاری ندارد و خود به عنوان نمای ساختمان دیده می‌شوند این آجرها بر حسب درصد جذب آبی که دارند به دو دسته درجه یک و درجه دو تقسیم می شوند.آجر نما باید زوایای آن کاملا دقیق باشد تا در نماسازی زیبا دیده شود.

آجر مهندسی


آجر مهندسی  که با تراکم بالا و مقاومت فشاری زیاد برای اعضای باربر ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و در دو نوع سوراخ دار و توپر تولید می شوند و حسب درصد جذب آبی که دارند به درجه یک و دو تقسیم می شوند.

آجر سبک



آجر سبک از اضافه کردن افزودنی های عمدتاً هوازا به مواد رسی تهیه می شود این مواد افزودنی نباید بیش از حد باشد که بر خواص آجر تاثیر داشته باشد و موجب تخریب آن شود.

آجر ماسه آهکی


این آجر به رنگ خاکستری است و از ترکیبات ماسه سیلیسی از سیلیکاتی و یا سنگ های خرد شده و همراه آهک در گرما تولید می شود این آجر در دو نوع توپر و سوراخدار تولید می‌شود و بر حسب مقاومت فشاری که دارند تقسیم بندی می شوند باز افزودن مواد رنگی به مواد اولیه آن می توان این آجر را در رنگ های مختلف تولید کرد و در نمای ساختمان هم مورد استفاده قرار داد.

آجر بتنی



آجر بتونی عمدتاً به صورت تو پر ساخته می‌شود و از سیمان پرتلند و سنگدانه های معدنی و آب به عنوان مواد اولیه آن بهره می گیرند این آجر بر حسب مقاومت فشاری و درصد جذب آب آن در دیوار چینی های خارجی ساختمان و همچنین در کف سازی ها مورد استفاده قرار می گیرد برای به دست آوردن قابلیت های بیشتر از این آجر افزودنی هایی را میتوان با آن اضافه کرد.

 
 

نحوه نصب آجر نما

نحوه نصب آجر نما به دو صورت انجام می شود. در بیشتر مواقع نصب و اجرای آجر نما توسط ملات ماسه و سیمان است. و در حالت دوم توسط چسب به سطح زیر کار چسبیده می شود .
در صورتی که از ملات ماسه سیمان برای چسباندن آجر استفاده شود باید ضخامت ملات ماسه سیمان بین ۴ تا ۶ سانتی متر باشد چیدن آجرها به مهارت بالایی نیاز ندارداما دقت در اجرا ضروری است. و کافیست توسط ریسمان کشی آجرها به طور منظم و با فواصل یکسان در کنار یکدیگر قرار گرفته شود همچنین ماسه ای که برای درست کردن ملات استفاده می‌شود باید از ماسه شسته  باشد تا چسبندگی ملات و به حداکثر خود برسد .نحوه اجرای آجر کاری توسط نصاب آجر نما بستگی به نقشه های معماری دارد می‌تواند به صورت ریسمانی و منظم در کنار هم باشد و یا به صورت فرو رفته و یا بیرون زدگی از یکدیگر باشند تا در مجموع طرح زیبایی را به نمای ساختمان بدهند.
اجرای آجر کاری نما
اجرای آجر کاری نما به صورت برجسته

 استفاده از رنگ های مختلف آجر در کنار یکدیگر می تواند نقش مهمی در زیبایی نما داشته باشد البته بهتر است این رنگ ها با یکدیگر همخوانی داشته باشند تا نما شلوغ به نظر نرسد.

رنگ بندی آجر نما
رنگ بندی آجر نما

بند کشی آجر

استفاده از بندکشی آجر در زیبایی نما و آجر کار شده نقش بسیار زیادی دارد معمولاً برای آجرهایی که با رنگ تیره کار شده اند از بند کشی با رنگ روشن استفاده میشود و برای آجرهایی که با رنگ روشن کار شده است از بندکشی تیره استفاده می‌کنند این کار باعث می شود که تضاد در رنگ نما به خوبی ایجاد شود و آجرها و بندکشی ها به خوبی هر یک نمایان باشند.

 استفاده از بندکشی فقط به عنوان زیبایی نما نیست بلکه در حفظ و نگهداری و عمر آجر نقش بسیار زیادی دارد و باعث می شود تا آب و رطوبت به دیوار پشت اجر و ملات نرسد تا منجر به یخ زدگی و فرسوده شدن آجر نشود.
 برای اجرای بند کشی بهتر از از نصب آجر حداقل 15 روز بگذرد تا ملات آجر به خوبی خشک شود و در هنگام بند کشی آجر نشستی نداشته باشد این کار باعث می‌شود که بند کشی ترک بر ندارد و مقاومت خود را حفظ کند همچنین به ملات آجر و خود آجر فرصت داده می‌شود تا به خوبی خشک شود و رطوبت در آنها باقی نماند در غیر این صورت احتمال شوره زدن آجر وجود دارد.
 بندکشی آجر با قلم بند کشی انجام می‌شود و بهتر است از ملات بندکشی بر روی آن قرار گرفته و بین شیارهای آجر قرار گیرد بر روی آجر مالیده نشود این کار باعث می شود که آجر رنگ خود را حفظ کند و کدر نشود.

بند کشی آجر
بند کشی آجر

 پس از اتمام آجرکاری و بندکشی بهتر است بر روی گل نمای آجری پوششهای مناسبی مانند نانو برای ضدآب کردن آن استفاده شود همچنین از رزین به عنوان براق کردن و جلا دادن آجر میتوان استفاده کرد.

 فصل مناسب آجرکاری


بهترین فصل مناسب آجر کاری نما  درفصل گرما انجام شود چرا که در فصل سرما احتمال یخ زدگی و باقی ماندن رطوبت در آجر وجود دارد و همین امر منجر به شوره زدن و سفیدک زدن آجر می شود.

 انواع آجر


انواع آجر بر حسب مقاومت فشاری و جذب آب و نوع شکل و ابعاد آن به انواع مختلفی تقسیم می شوند در اینجا به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم.
آجر سفالی ،آجر فشاری ، آجر ماسه آهکی ، آجر رسی ، آجر جوش ، آجر لعابی .

نصاب آجر 

نصاب آجر باید فردی با تجربه باشد و دقت و حوصله زیادی داشته باشد.چرا که آجر های نما ابعاد کوچکی دارند بنابر این چیدن و تنظیم آن کار پرحوصله و زمانبری است.همچنین نصابآجر باید توانایی خواندن نقشه های نما را داشته باشد تا در طبق آن نسبت به نصب آجر اقدام کند.استفاده از استانداردهای آجر شامل درست کردن صحیح ملات و سرعت آجرا با توجه به درجه گرمی و یا سردی هوا را نصاب آجر باید در نظر بگیرد.استفاده از پودر های بند کشی و زمان مناسب اجرای آن توسط نصاب آجر بسیار مهم است و بعد از اتمام کار نما را تمیز کند تا نما کدر به نظر نرسد.


کارهایی که بهتر است بعد از اجرای اجر نما انجام داد

بهتر است بعد از اتمام کار اقدام به شستشوی نما نمائیم تا مصالح و گرد و غبار به طور کامل از روی نما تمیز شوند همچنین میتوانیم برای جلوگیری از شوره زدن و ضد آب کردن آجر از نانو آجر برای نما استفاده کنیم تا طول عمر آجر بالا رود.





اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی


نظر شما

نظرهای شما و پاسخ های ادمین

ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی

mobile     ارتباط مستقیم